Waarom asperges goed zijn

IMG_1385CULINAIRE EIGENSCHAPPEN

Let er bij het kopen op dat de stengels een beetje glanzen en mals aanvoelen en dat de kop goed gesloten is. Gewikkeld in een vochtige doek bewaren ze enkele dagen in de groentenbak van de koelkast.Wat oudere asperges legt u beter een tijdje in een bakje met koud water.

Ze kunnen gestoomd, gebakken of gekookt worden in water, in de magnetron of in papillot. Ze smaken heerlijk in een schuimomelet, een salade, een velouté, een ragoût, een quiche, gegratineerd, of op vele andere manieren.

Ze passen met boter, eieren, zalm, schaaldieren, ham, olijfolie, en verschillende kazen (gratin)… . De asperge is een smaakvolle groente die als voorgerecht of als ganituur gegeten wordt.

DIËTETISCHE EIGENSCHAPPEN

Het vitaminengehalte ligt zeer hoog bij asperges, vooral in de punt. Groene asperges bevatten meer caroteen en vitamine C dan de witte.

Asperges zijn waterafdrijvend en bloedreinigend. Sommige kwalen zoals reumatiek, maagzweren, nier-en blaaskwalen kunnen bestreden of genezen worden door de comsumptie van asperges.

Asperges bevatten glutathion, een kankerwerende anti-oxyderende stof.

Arm aan calorieën, bevatten asperges veel Foliumzuur (vitamine B9) die het vormen van cellen bevorderen. Volgens ouderwetse geloofsovertuigingen ontwikkellen asperges lustbegeerte en vruchtbaarheid.

DSC08251 (1) Voedingswaarde (per 100 g gekookte asperges):

  • Kilocalorieën : 13-25
  • Water : 90-95 g
  • Eiwitten : 1,6-1,9 g
  • Vetstoffen : 0,10-0,15 g
  • Gluciden : 1,7-3,5 g
  • Caroteen : 255 mcg
  • Kali : 110 mg
  • Vitamine B9 (folate): 74 mcg
  • Vitamine C : 5 mg
  • Vitamine E : 0,56 mg

 

Andere bestanddelen : vezels, vitamine B1 en B2, calcium, magnesium, ijzer, mangaan, koper, fluor, broom, iodium, … asparagine, methyl-mercaptan.

Start typing and press Enter to search